Havislinja

Säännöt 28.2.2022

Havislinja on SSLTY:n jäsenten käytössä oleva WhatsApp-pohjainen tiedotusryhmä, jossa ilmoitetaan reaaliajassa havaintoja Suomenselän alueen harvinaisuuksista, muuttoryntäyksistä, suurista muutonaikaisista kerääntymistä (esim. hanhet) ja vuodenaikaisharvinaisuuksista.

Varsinaisten havaintoilmoitusten lisäksi ryhmässä on sallittua keskustella suoraan havaintoon, määritykseen, sijaintiin tai bongaukseen liittyvissä kysymyksissä. Kuvia voi laittaa, jos niistä on hyötyä esim. määritykseen.

Päivitysilmoitukset on sallittuja, jotta paikalle tulossa olevat tietävät tilanteen. Varsinkin jos lintu lähti pois tai ei enää löytynyt on hyvä ilmoittaa.

Yhdistyksen ulkopuolisiakin havaintoja voi ilmoittaa, jos on oletettavaa, että tiedosta on meilläkin hyötyä. Esim. liikkeelle lähtenyt muuttoryntäys tai lähialueella nähty suurharvinaisuus, joka saattaa näkyä meilläkin.

Peukutukset ja vastaavat eivät Havislinjalle kuulu. Kaikenlaiset muunlaiset viestit vain ylläpitäjän luvalla.

Suositeltava ilmoituksen sisältö:
1. Laji
2. Yksilömäärä
3. Tila (paikallinen, kiertelevä, muuttava, lentosuunta ym.)
4. Sijainti (kunta, paikka/osoite). Jos tarkkaa osoitetta ei tiedä tai sen sanallinen kertominen on hankalaa niin paras tapa ilmoittaa sijainti on lähettää Whatsapin sijaintitoiminnolla kartta, jossa näkyy ilmoittajan sijainti. Tai jokin muu karttapohja, jossa ilmoittajan sijainti näkyy.
5. Mahdolliset muut ohjeet tai rajoitukset linnun havainnointiin.

Esimerkki:
Nokkavarpunen 1p, Ähtäri, kiertotie 8, ruokinnalla. Saa ajaa talon pihaan, ruokinta talon takana.

Ylläpitäjänä toimii Tapio Sadeharju 050 361 5117 / tapio.sadeharju(ät)netikka.fi